Fysiotherapie Apeldoorn

Revalidatie in Apeldoorn

Diabetes Revalidatie in Apeldoorn

Op deze pagina vindt u informatie over revalidatie bij Diabetes Mellitus Type II in onze praktijk voor Diabetes revalidatie in Apeldoorn. Diabetes mellitus wordt ook wel suikerziekte genoemd. Bij suikerziekte is uw lichaam niet meer voldoende instaat om de bloedsuikers te regelen door een tekort aan insuline of het niet goed reageren op de insuline. Hierdoor kan het bloedsuikergehalte te laag worden, ook wel hypo genoemd, met onder andere de volgende symptomen: zweten, beven, misselijkheid, hongergevoel, verstoord zicht, duizeligheid hoofdpijn, snelle hartslag, verwardheid en verlies van bewustzijn. Het bloedsuiker kan te hoog worden, ook wel hyper genoemd, met onder andere de volgende symptomen dorst, veel plassen, droge mond, jeuk, zwaar ademen, zwakte, sufheid, uitdroging aceton geur en uiteindelijk coma. Op de lange termijn kunnen complicaties ontstaan zoals hart- en vaatziekte, oogproblemen, minder gevoelige zenuwen, nierfalen. Daarom is behandeling belangrijk, hierdoor blijven de bloedsuikers onder controle. Naast medicijnen krijgt u meestal een dieet voorschrift en het is zeer belangrijk dat u naast al deze maatregelen voldoende beweegt. Voldoende bewegen zorgt voor vermindering van uw klachten en een betere kwaliteit van leven.

Hoe kan Revalidatie bij Diabetes u helpen?

Met ons revalidatieprogramma kunnen wij de complicaties van diabetes type II verminderen. Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. U ervaart minder klachten, krijgt een betere conditie en leert op een verantwoorde manier bewegen. Voor mensen met diabetes type 2 hebben wij een speciaal revalidatieprogramma ontwikkeld. Tijdens ons revalidatieprogramma leert u op de juiste manier te bewegen. Deze activiteiten hebben gemeen dat ze u de balans leren herkennen tussen wat u aankunt en wat u doet. Op die manier werkt u gericht aan een verbetering van uw klachten en leert u omgaan met uw beperkingen.

Revalidatie bij diabetes levert u het volgende op:
1. Complicaties en risico op complicaties verminderen
2. Verbetering van de insuline gevoeligheid*
3. Verbetering van de glucosetolerantie*
4. Verbetering van uithoudingsvermogen
5. Verbetering van spierkracht
6. Verbetering van balansgevoel
7. Verbetering van algemeen welbevinden
8. Verbetering van lichaamssamenstelling en gewicht
9. Vermindering van risico’s op o.a. hart- en vaatziekte, botontkalking en dergelijke
* Zijn wetenschappelijk bewezen bij diabetes mellitus type II.

Wat kost het mij?
Het revalidatieprogramma bestaat uit 5 consulten bij de diëtist en 12 consulten bij de fysiotherapeut.
» De 5 consulten bij de diëtist worden vergoed uit de ketenzorg.
» De 12 consulten bij de fysiotherapeut worden vergoed uit uw aanvullende verzekering.

Voor wie is dit diabetes revalidatieprogramma bedoeld?
Voor cliënten met Diabetes Mellitis type ll, ouder dan 18 jaar, die gemotiveerd zijn om te gaan bewegen en die niet voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen *. U wordt verwezen door uw huisarts, praktijkondersteuner of de diabetesverpleegkundige.

Wat doet onze Diabetes fysiotherapeut?

Voor een aantal patiënten is educatie omtrent de aandoening en beweegadvies om een gezondere leefstijl  te ontwikkelen voldoende. Voor patiënten die niet in staat zijn deze gezondere leefstijl zelfstandig te ontwikkelen bieden wij begeleiding. U wordt geïnformeerd over de gezondheidseffecten van bewegen, specifiek met een aandoening als diabetes. Ook de door u ‘ervaren’ nadelen van bewegen worden besproken en proberen wij om te buigen naar de voordelen van meer bewegen. Onze fysiotherapeut bepaalt in samenspraak met u de haalbare doelen. Het programma wordt aangepast aan uw mogelijkheden en capaciteiten om actief te gaan bewegen. Met een aanvullend programma gaan wij u ook stimuleren om buiten de contactmomenten in de fysiotherapiepraktijk actief te blijven. Samen met onze fysiotherapeut wordt gezocht naar oplossingen en worden de juiste acties ondernomen om voor u een actieve leefstijl te garanderen en te handhaven.

Wat is het doel van ons diabetes revalidatieprogramma?
Het doel van het beweegprogramma is om u in 12 maanden tijd verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat u zich fitter voelt, u een betere conditie heeft, u minder risico op complicaties van diabetes hebt, u beter functioneert op uw werk en thuis en u meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt.

Hoe is ons diabetes revalidatieprogramma opgebouwd?
- Intake door de diëtist en fysiotherapeut.
- Opstellen van uw persoonlijke doelen.
- Uitgebreide test.
- Opstellen van uw behandelplan.
- 10 weken één keer per week intensieve begeleiding en training door onze fysiotherapeut.
- Tijdens deze 10 weken twee keer een tussentijdse evaluatie bij de fysiotherapeut en diëtist.
- Na 10 weken twee keer een halfjaarlijkse evaluatie bij de diëtist.
- De duur van het programma is 12 maanden inclusief halfjaarlijkse evaluaties.

* De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NBBG) is om, tenminste vijf dagen per week, 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. Om te voldoen aan de Fitheidsnorm is het nodig om drie maal per week tenminste 20 minuten intensief te bewegen. Bij de Combinorm voldoet men aan de NNGB, de Fitheidsnorm of aan beide.

Wordt Revalidatie bij Diabetes vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de 12 consulten bij de fysiotherapeut vergoed uit uw aanvullende verzekering. De 5 consulten bij de diëtist worden vergoed uit de ketenzorg. U kunt vooraf met de fysiotherapeut of diëtist overleggen of het programma in uw geval vergoed wordt. Wij helpen u graag weer verder!

Wilt u meer weten over Revalidatie bij Diabetes?

Over uw 1e afspraak of heeft u een andere vraag? Bel, mail of chat met ons, we helpen u graag bij uw herstel!

Fysiotherapie in Apeldoorn - online je afspraak maken   Online afspraak
Fysiotherapie in Apeldoorn - bellen voor een afspraak   Bel 055 534 35 46
Fysiotherapie in Apeldoorn - contact   Heeft u een vraag?
Praktijk de Eglantier

Gezondheidscentrum de Maten
Eglantierlaan 11
7329 AN Apeldoorn

Openingstijden Praktijk
Maandag: 08:00 - 18:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 18:00 uur.
Woensdag: 08:00 - 21:00 uur.
Donderdag: 08:00 - 18:00 uur.
Vrijdag: 08:00 - 18:00 uur.
Openingstijden FysioFit
Maandag: 08:00 - 21:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 19:00 uur.
Woensdag: 08:00 - 21:00 uur.
Donderdag: 08:00 - 20:00 uur.
Vrijdag: 08:00 - 18:00 uur.

* Met uitzondering van feestdagen.

Wat neemt u mee?
Een geldig legitimatiebewijs