Fysiotherapiepraktijk Apeldoorn

Revalidatie in Apeldoorn

Fysiotherapie bij Diabetes in Apeldoorn

Keer diabetes om in 12 maanden! Wij helpen u.

Onze Fysiotherapeuten en Diëtisten van Rosella Berghuis helpen u met revalideren bij Diabetes type II. Diabetes mellitus wordt ook wel suikerziekte genoemd. Bij suikerziekte is uw lichaam niet meer voldoende instaat om de bloedsuikers te regelen door een tekort aan insuline of het niet goed reageren op de insuline. Hierdoor kan uw bloedsuikerspiegel te laag(Hypo) of te hoog(Hyper) worden. Op langere termijn kunnen er complicaties ontstaan zoals: hart- en vaatziekte, oogproblemen, minder gevoelige zenuwen en nierfalen. Daarom is behandeling belangrijk, hierdoor blijven de bloedsuikers onder controle. Naast medicijnen krijgt u meestal een dieet voorschrift en het is zeer belangrijk dat u naast al deze maatregelen voldoende beweegt. Voldoende bewegen zorgt voor vermindering van uw klachten en een betere kwaliteit van leven. Heb je diabetes, dan is een bloedglucose tussen de 4 en 8 mmol/l het beste. Daarmee blijft het risico op lichamelijke gevolgen van diabetes zo klein mogelijk: complicaties zoals problemen met ogen en nieren.

Wat zijn de symptomen bij een te lage bloedsuikerspiegel of Hypo?

Zweten, beven, misselijkheid, hongergevoel, verstoord zicht, duizeligheid hoofdpijn, snelle hartslag, verwardheid en verlies van bewustzijn.

Wat zijn de symptomen bij een te hoge bloedsuikerspiegel of Hyper?

Vaak dorst, veel plassen, droge mond, jeuk, zwaar ademen, zwakte, sufheid, uitdroging aceton geur en uiteindelijk coma.

Wat zijn de bloedsuikerwaarden bij diabetes?

Bloedsuikerwaarde* - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):

• Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorfase van diabetes
  • Boven de 6,9 mmol/l - diabetes

Bloedsuikerwaarde* - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):

• Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
  • Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - voorfase van diabetes
  • Boven de 11 mmol/l - diabetes

* Veel meters hebben een kleine meetafwijking. De getallen achter de komma kunnen in werkelijkheid dus wat lager of hoger zijn.

Diabetes type 1 of type 2?

Er zijn verschillende soorten diabetes, met verschillende oorzaken en vaak ook een eigen behandeling. Wij bespreken hier diabetes type 1 en diabetes type 2. Voor mensen met diabetes type 2 bieden wij een revalidatieprogramma aan in samenwerking met de diëtist. Een totaalprogramma om uw complicaties te verminderen en u te ontzorgen!

Hoe herken je diabetes type 1?

Diabetes type 1 wordt meestal snel ontdekt. Iemand met onbehandelde diabetes type 1 drinkt heel veel, valt af en voelt zich in korte tijd zo ziek dat hij wel naar de huisarts gaat. Mogelijke klachten:

• vaak dorst en veel plassen
  • afvallen zonder dat daar een reden voor is
  • ziek en beroerd voelen
  • veel honger hebben, of juist helemaal niet
  • wazig zien
  • misselijk zijn of overgeven

Hoe herken je diabetes type 2?

Diabetes type 2 komt het meest voor en is het moeilijkst te herkennen. Aanwijzingen kunnen zijn:

• vaak dorst en veel plassen
  • veel moe zijn
  • last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
  • slecht genezende wondjes
  • kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
  • infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking

Wij helpen u met Fysiotherapie en Diëtiek

Voor mensen met diabetes type 2 hebben wij een speciaal revalidatieprogramma ontwikkeld. Met ons revalidatieprogramma voor diabetes type 2 kunnen wij de complicaties van diabetes type 2 verminderen. Het doel van het programma is om u in 12 maanden tijd verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat u zich fitter voelt, u een betere conditie heeft, u minder risico op complicaties van diabetes hebt, u beter functioneert op uw werk en thuis en u meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt.

Wat levert revalidatie bij diabetes mij op?

1. Complicaties en risico op complicaties verminderen
2. Verbetering van de insuline gevoeligheid*
3. Verbetering van de glucosetolerantie*
4. Verbetering van uithoudingsvermogen
5. Verbetering van spierkracht
6. Verbetering van balansgevoel
7. Verbetering van algemeen welbevinden
8. Verbetering van lichaamssamenstelling en gewicht
9. Vermindering van risico’s op o.a. hart- en vaatziekte, botontkalking en dergelijke
* Zijn wetenschappelijk bewezen bij diabetes mellitus type II.

Diabetes programma van 12 maanden

Het doel van dit diabetes programma is om u in 12 maanden tijd verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat u zich fitter voelt, u een betere conditie heeft, u minder risico op complicaties van diabetes hebt, u beter functioneert op uw werk en thuis en u meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt.

Is dit diabetes revalidatieprogramma iets voor mij?

Heeft u Diabetes Mellitis type ll en bent u ouder dan 18 jaar? Bent u gemotiveerd om te gaan bewegen en voldoet u niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen*? Dan is dit diabetes programma iets voor u. U kunt deelnemen aan ons diabetes programma na verwijzing door uw huisarts, praktijkondersteuner of de diabetesverpleegkundige.

*De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NBBG) is om, tenminste vijf dagen per week, 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. Om te voldoen aan de Fitheidsnorm is het nodig om drie maal per week tenminste 20 minuten intensief te bewegen. Bij de Combinorm voldoet men aan de NNGB, de Fitheidsnorm of aan beide.

Ons diabetes revalidatieprogramma

Het doel van het diabetes programma is om u in 12 maanden verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat u zich fitter voelt, u een betere conditie heeft, u minder risico op complicaties van diabetes hebt, u beter functioneert op uw werk en thuis en u meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt.Voor een aantal patiënten is educatie omtrent de aandoening en beweegadvies om een gezondere leefstijl  te ontwikkelen voldoende. Voor patiënten die niet in staat zijn deze gezondere leefstijl zelfstandig te ontwikkelen bieden wij begeleiding. U wordt geïnformeerd over de gezondheidseffecten van bewegen, specifiek met een aandoening als diabetes. Ook de door u ‘ervaren’ nadelen van bewegen worden besproken en proberen wij om te buigen naar de voordelen van meer bewegen. Onze fysiotherapeut en diëtist bepalen samen met u de haalbare doelen. Het programma wordt aangepast aan uw mogelijkheden en capaciteiten om actief te gaan bewegen. Met een aanvullend programma gaan wij u ook stimuleren om buiten de contactmomenten in de fysiotherapiepraktijk actief te blijven. Samen met onze fysiotherapeut en diëtist wordt gezocht naar oplossingen en worden de juiste acties ondernomen om voor u een actieve leefstijl te garanderen en te handhaven.

Wordt Revalidatie bij Diabetes vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de 12 consulten bij de fysiotherapeut vergoed uit uw aanvullende verzekering. De 5 consulten bij de diëtist worden vergoed uit de ketenzorg. U kunt vooraf met de fysiotherapeut of diëtist overleggen of het programma in uw geval vergoed wordt. Wij helpen u graag weer verder!

Wilt u meer weten over Revalidatie bij Diabetes?

Over uw 1e afspraak of heeft u een andere vraag? Bel, mail of chat met ons, we helpen u graag bij uw herstel!

Fysiotherapie in Apeldoorn - online je afspraak maken   Online afspraak
Fysiotherapie in Apeldoorn - bellen voor een afspraak   Bel 055 534 35 46
Fysiotherapie in Apeldoorn - contact   Heeft u een vraag?
Praktijk de Eglantier

Gezondheidscentrum de Maten
Eglantierlaan 11
7329 AN Apeldoorn

Dinsdag: 08:00 - 18:00 uur.
Woensdag: 08:00 - 21:00 uur.
Openingstijden FysioFit
Maandag: 08:00 - 21:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 19:00 uur.
Woensdag: 08:00 - 21:00 uur.
Donderdag: 08:00 - 20:00 uur.

Praktijk 't Fort

Winkelcentrum t Fort
Linie 101
7325 DP Apeldoorn

Woensdag: 08:00 - 18:00 uur.
Donderdag: 08:00 - 21:00 uur.
Maandag: 08:00 - 18:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 20:00 uur.

Praktijk de Gaarde

Gezondheidscentrum de Gaarde
Waleweingaarde 4
7329 BD Apeldoorn

Openingstijden Praktijk
Maandag: 08:00 - 21:00 uur.
Spreekuur zonder afspraak
Maandag: 19:00 - 20.00 uur.
Maandag: 08:00 - 18:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 20:00 uur.

Praktijk Zuidbroek

Wijk Zuidbroek
Laan van Zuidbroek 109
7324 BJ Apeldoorn

Maandag: 08:00 - 18:00 uur.
Dinsdag: 08:00 - 21:00 uur.
Openingstijden FysioFit
Maandag: 09:30 - 10:30 uur.
Donderdag: 14:00 - 15:00 uur.

Wat neemt u mee?
Een geldig legitimatiebewijs