thuiswerken

Verklein je risico op lichamelijke en psychische klachten

Thuiswerk advies Apeldoorn

 

Door de Corona Covid-19 maatregelen werken we nu met zijn allen thuis, dit kan belastend zijn voor je lijf, want wie controleert thuis of de thuiswerk plek wel ergonomisch verantwoord is en of je voldoende pauze neemt? Zorg voor afwisseling door even wat pauze te nemen. Neem minimaal 15 minuten rust als u twee uur achter een computer of laptop hebt gewerkt. Belangrijk bij het inrichten van je werkplek is een goede positie van het beeldscherm, het op elkaar afstemmen van de stoel- en tafelhoogte zodat je armen een ontspannen houding aan kunnen nemen, de muis dichtbij het lichaam plaatsen en de stoel zo instellen dat voeten, bovenbenen en onderrug goed worden ondersteund. Bij een laptop is het nodig om een extra toetsenbord, een muis en eventueel een beeldscherm te gebruiken. Je kunt bij ons met of zonder verwijzing van je arts een afspraak maken voor fysiotherapie thuiswerk advies en de behandeling van lichamelijke en psychische klachten als gevolg van thuiswerken bij onze fysiotherapeut in Apeldoorn de Maten, Osseveld en Zuidbroek.

Hoe stel ik mijn werkplek af?

  1. Zithoogte: Ga met je rug richting je bureaustoel staan. Stel de zitting in ter hoogte van je knieholten. Zo creëer je een hoek van 90° tussen je onder- en bovenbenen;
  2. Zitdiepte: Zorg ervoor dat er een vuistbreedte ruimte is tussen de zitting en je knieholte;
  3. Rugleuning: Stel de hoogte van je rugleuning zodanig in dat de lende steun zich bevindt ter hoogte van de broekriem;
  4. Armleggers: Stel de armleggers zo in, dat de hoek tussen boven- en onderarm 90° is met ontspannen schouders;
  5. Ontgrendelen: Ontgrendel de bureaustoel en laat deze bij gebruik ontgrendeld;
  6. Weerstand: Stel de weerstand zo in, dat de stoel met je meebeweegt;
  7. Hoogte bureaublad: Stel het bureau op een gelijke hoogte in als de armleggers: zorg voor een hoek van 90° tussen boven- en onderarmen;
  8. Beeldscherm: Zet het beeldscherm recht voor je, op een armlengte afstand, aangeraden wordt 50 cm. Voor de hoogte geldt: de bovenrand van het beeldscherm dient op ooghoogte te zijn;
  9. Documenthouder: Gebruik bij het werken met documenten een documenthouder. Plaats deze tussen uw beeldscherm en je toetsenbord;
  10. Toetsenbord en muis: Houd het werkvlak compact. Zet het toetsenbord recht voor je en je muis hiernaast.

Zorg voor de juiste werkhouding

Herstel, geheugen, concentratie en volhouden

Drie tips voor voldoende slaap. Slapen voor herstel, je geheugen en concentratie:

  • Zorg voor een goede nachtrust, slaap voldoende uren: voor volwassenen is dit tussen de 7 en 9 uur per nacht;
  • Houdt ritme: ga rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op, hierdoor val je ’s avonds makkelijker in slaap en sta je prettiger op;
  • Slaap zonder telefoon of tablet in de buurt.

Drie tips, naast voldoende slaap, om je concentratieniveau op peil te houden:

  • Zorg voor een opgeruimde, rustige werkomgeving;
  • Zorg voor voldoende pauze, 15 minuten na twee uur werken;

  • Door te wandelen of bewegen als pauze tussen het werken door, krijgen je hersenen een boost en blijft je concentratie beter.

Vier tips voor een goede dagindeling en voldoende pauzes:

  • Maak elke dag een dagindeling en neem pauzes hierin mee;
  • Zorg ervoor dat je niet langer doorwerkt dan dat je normaal gesproken op het werk zou doen, dus stop op tijd;

  • Neem na elk half uur een paar minuten pauze om rust te nemen of te bewegen;
  • Voer telefoongesprekken lopend, zo ben je gelijk in beweging tussen het zittend werken door.

Oefeningen:

Doe regelmatig nek, rug en schouderoefeningen. Onze fysiotherapeuten en oefentherapeuten kunnen jou uitleggen welke oefeningen je het beste kunt doen om thuiswerkklachten te voorkomen. Heb je toch aanhoudende slaapproblemen en/ of problemen met het vinden van je balans tussen werk en privé? Dan kan onze slaaptoefentherapeut Marielle Groot Lipman je helpen. Bij aanhoudende of erger wordende lichamelijke klachten kunnen onze fysiotherapeuten en manueeltherapeuten je verder helpen.

Wordt thuiswerk advies vergoed?

Thuiswerk advies en de behandeling van klachten als gevolg van thuiswerken valt onder fysiotherapie en oefentherapie, en wordt vergoed uit je aanvullende zorgverzekering. Je kunt bij ons met of zonder verwijzing van je arts een afspraak maken bij onze fysiotherapeuten en oefentherapeut in Apeldoorn.

Birgit Bebelaar

Fysiotherapeut

Marjo Sloot

Fysiotherapeut

Marielle Groot Lipman

Oefentherapeut

Meer weten over thuiswerken?

Over de mogelijkheden, over uw behandeling of heeft u een andere vraag? Voel u vrij om contact op te nemen, wij helpen u graag.

Afspraak maken 

Je kan met of zonder verwijzing van je arts een afspraak maken. Bel ons maandag t/m vrijdag van 08:00 - 16:00 uur of gebruik ons afsprakenformulier. Wij bellen je altijd voor een bevestiging van je afspraak.

Afspraak afzeggen

Heb je een afspraak gemaakt maar ben je toch verhinderd? Dan willen wij je vragen om je afspraak 24 uur van tevoren telefonisch af te zeggen om anderen ook snel te kunnen helpen. Lukt dit niet en heb je een geldige reden, dan brengen wij de gereserveerde tijd niet in rekening. Bel ons ma t/m vr van 08:00 - 16:00 uur.

Naam  
E-mail  
Telefoon  
Behandeling  
Locatie  
Opmerking