Zorgverzekering

Overstappen van zorgverzekering

Verschillen in premie, vergoedingen, een overstapkorting of een collectiviteitskorting via de werkgever zijn vaak redenen om naar een andere - vergelijkbare - zorgverzekering over te stappen. De basis- en aanvullende zorgpolis opzeggen kan tot en met 31 december, via de overstapservice van de nieuwe verzekeraar of een vergelijkingssite. Een nieuwe basispolis afsluiten moet vóór 1 februari, anders is er het risico van een fikse boete via het College voor zorgverzekeringen (CVZ).

Tips voor overstappen en opzeggen

Let niet alleen op de premie en het vergoedingenoverzicht, maar kijk ook naar de voorwaarden die gelden voor vergoeding. Maakt u jaarlijks regelmatig gebruik van fysiotherapie, kies dan een aanvullende verzekering met voldoende vergoeding voor fysiotherapie.

Meest aanbevolen zorgverzekeraars en zorgpolissen voor 2017

Ieder jaar selecteert het KNGF (Koninklijk genootschap voor Fysiotherapie) de beste aanvullende zorgpolissen met de volgende belangrijke aspecten: vrije keuze zorgverleners, geen medische selectie en geen behandelindexen(ontvang de zorg waarvoor u betaald).

Vergoedingen uit de basisverzekering

Fysiotherapie en oefentherapie worden slechts in een aantal gevallen volledig vergoed uit de basisverzekering van uw zorgverzekering. Zorg ervoor dat u een aanvullende verzekering heeft met voldoende fysiotherapie.

1. Jongeren tot 18 jaar

Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie volledig vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen, maximaal 9.

2. Jongeren met een chronische aandoening*

Jongeren met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie volledig vergoed krijgen.

3. Volwassenen vanaf 18 jaar met een chronische aandoening*

Volwassenen vanaf 18 jaar met een chronische aandoening krijgen fysiotherapie en oefentherapie volledig vergoed vanaf de 21-ste behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.

4. Jongeren en volwassenen met urine-incontinentie

Jongeren en volwassenen met urine-incontinentie krijgen de eerste 9 behandelingen Bekkenfysiotherapie volledig vergoed.

Chronische aandoening: Een chronische aandoening betekent dat uw aandoening op de Lijst Borst (chronische lijst) moet staan. Vraag uw fysiotherapeut of u een chronische aandoening heeft.

Vergoedingen uit de aanvullende verzekering

Komt u niet in aanmerking voor bovenstaande vergoedingen uit de basisverzekering dan worden behandelingen geheel of gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende zorgverzekering. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering. U heeft geen verwijsbrief van uw huisarts nodig voor een bezoek aan de fysiotherapeut.

1. Fysiotherapie, oefentherapie en shockwave-therapie

Fysiotherapie, oefentherapie en shockwave-therapie worden in de meeste gevallen uit de aanvullende verzekering vergoed. Hoeveel in uw situatie vergoed wordt, kunt u terugvinden in uw polisvoorwaarden. Shockwave therapie is bij Leeuwis Fysiogroep onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling en  Afhankelijk van de oorzaak van de klacht wordt de Shockwave behandeling aangevuld met diverse mobilisaties en oefeningen, er wordt 20-30 minuten per behandeling ingepland.

2. Acupunctuur en osteopathie

Acupunctuur en Osteopathie worden in de meeste gevallen deels vergoed uit de aanvullende verzekering. Ze valt onder de vergoeding van de alternatieve geneeswijzen en of overige paramedische hulp. Hoeveel in uw situatie vergoed wordt, kunt u terugvinden in uw polisvoorwaarden.

Natura en restitutie zorgpolissen

1. Natura zorgpolis

De verzekeraar vergoedt de fysiotherapiekosten rechtstreeks aan uw zorgverlener. Wij hebben contracten met de meeste zorgverzekeraars. Leeuwis Fysiogroep hanteert de tarieven van uw zorgverzekeraar.

2. Restitutie zorgpolis

U ontvangt een factuur van uw zorgverlener(bij ons via Famed) welke u kunt declareren bij uw zorgverzekeraar. Wij hebben contracten met de meeste zorgverzekeraars. Leeuwis Fysiogroep hanteert de tarieven van uw zorgverzekeraar.