revalideren bij diabetes

Voorkom medicijngebruik en complicaties, keer diabetes type 2 om!
BMI Calculator Leeuwis Fysiogroep Apeldoorn

BMI ?

Diabetes revalidatie Apeldoorn

Op deze pagina vind je informatie over Revalidatie bij Diabetes type II in Apeldoorn. Revalidatie bij Diabetes type II zorgt voor vermindering van je klachten en een betere kwaliteit van leven. Maar behandeling is ook belangrijk om op langere termijn complicaties te voorkomen, zoals: hart- en vaatziekte, oogproblemen, minder gevoelige zenuwen en nierfalen. Onze Diabetes Fysiotherapeuten en Diëtisten van Rosella Berghuis helpen en begeleiden je graag met gecombineerde leefstijl interventie, leefstijlcoaching, training en dietiek. Je kunt deelnemen aan ons diabetesprogramma na verwijzing door jouw huisarts, praktijkondersteuner of de diabetesverpleegkundige.

Heb ik diabetes?

Diabetes Mellitus wordt ook wel suikerziekte genoemd. Bij suikerziekte is uw lichaam niet meer voldoende instaat om de bloedsuikers te regelen door een tekort aan insuline of het niet goed reageren op de insuline. Hierdoor kan uw bloedsuikerspiegel te laag(Hypo) of te hoog(Hyper) worden. Op langere termijn kunnen er complicaties ontstaan zoals: hart- en vaatziekte, oogproblemen, minder gevoelige zenuwen en nierfalen. Daarom is behandeling belangrijk, hierdoor blijven de bloedsuikers onder controle. Naast medicijnen krijgt je meestal een dieet voorschrift en het is zeer belangrijk dat je naast al deze maatregelen voldoende beweegt. Voldoende bewegen zorgt voor vermindering van je klachten en een betere kwaliteit van leven. Heb je diabetes, dan is een bloedglucose tussen de 4 en 8 mmol/l het beste. Daarmee blijft het risico op lichamelijke gevolgen van diabetes zo klein mogelijk: complicaties zoals problemen met ogen en nieren.

Wat zijn de symptomen bij een te lage bloedsuikerspiegel of Hypo?

Zweten, beven, misselijkheid, hongergevoel, verstoord zicht, duizeligheid hoofdpijn, snelle hartslag, verwardheid en verlies van bewustzijn.

Wat zijn de symptomen bij een te hoge bloedsuikerspiegel of Hyper?

Vaak dorst, veel plassen, droge mond, jeuk, zwaar ademen, zwakte, sufheid, uitdroging aceton geur en uiteindelijk coma.

Wat zijn de bloedsuikerwaarden bij diabetes?

Bloedsuikerwaarde* - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):
Onder de 6,1 mmol/l = geen diabetes.
Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l = voorfase van diabetes
Boven de 6,9 mmol/l = diabetes.

Bloedsuikerwaarde* - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):

Onder de 7,8 mmol/l = geen diabetes

Tussen de 7,8 en 11 mmol/l = voorfase van diabetes

Boven de 11 mmol/l = diabetes.

* Veel meters hebben een kleine meetafwijking. De getallen achter de komma kunnen in werkelijkheid dus wat lager of hoger zijn.

Diabetes type I of II?

Er zijn verschillende soorten diabetes, met verschillende oorzaken en vaak ook een eigen behandeling. Wij bespreken hier diabetes type 1 en diabetes type 2. Voor mensen met diabetes type 2 bieden wij een revalidatieprogramma aan in samenwerking met de diëtist. Een totaalprogramma om uw complicaties te verminderen en u te ontzorgen!

Hoe herken je diabetes type 1?

Diabetes type 1 wordt meestal snel ontdekt. Iemand met onbehandelde diabetes type 1 drinkt heel veel, valt af en voelt zich in korte tijd zo ziek dat hij wel naar de huisarts gaat. Mogelijke klachten:

vaak dorst en veel plassen, afvallen zonder dat daar een reden voor is, ziek en beroerd voelen, veel honger hebben, of juist helemaal niet, wazig zien, misselijk zijn of overgeven.

Hoe herken je diabetes type 2?

Diabetes type 2 komt het meest voor en is het moeilijkst te herkennen. Aanwijzingen kunnen zijn:

vaak dorst en veel plassen, veel moe zijn, last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien, slecht genezende wondjes, kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen of infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking.

Wij helpen je met leefstijlverandering

Wanneer diabetes revalidatie?

Voor mensen met diabetes type II hebben wij een speciaal revalidatieprogramma ontwikkeld. Met ons revalidatieprogramma voor diabetes type 2 kunnen wij de complicaties van diabetes type 2 verminderen. Het doel van het programma is om je in 12 maanden tijd verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat jij je fitter voelt, u een betere conditie heeft, je minder risico op complicaties van diabetes hebt, je beter functioneert op je werk en thuis en je meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt

Wat levert revalidatie bij diabetes mij op?

1. Complicaties en risico op complicaties verminderen
2. Verbetering van de insuline gevoeligheid*
3. Verbetering van de glucosetolerantie*
4. Verbetering van uithoudingsvermogen
5. Verbetering van spierkracht
6. Verbetering van balansgevoel
7. Verbetering van algemeen welbevinden
8. Verbetering van lichaamssamenstelling en gewicht
9. Vermindering van risico’s op o.a. hart- en vaatziekte, botontkalking en dergelijke
* Zijn wetenschappelijk bewezen bij diabetes mellitus type II.

Wat is diabetes revalidatie?

Het doel van ons diabetes revalidatieprogramma is om je in 12 maanden verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat jij je fitter voelt, je een betere conditie hebt, je minder risico op complicaties van diabetes hebt, je beter functioneert op je werk en thuis en je meer zelfvertrouwen en ziekte inzicht krijgt. Voor een aantal patiënten is educatie omtrent de aandoening en beweegadvies om een gezondere leefstijl te ontwikkelen voldoende. Voor patiënten die niet in staat zijn deze gezondere leefstijl zelfstandig te ontwikkelen bieden wij begeleiding. Je wordt geïnformeerd over de gezondheidseffecten van bewegen, specifiek met een aandoening als diabetes. Ook de door jou ‘ervaren’ nadelen van bewegen worden besproken en die proberen wij om te buigen naar de voordelen van meer bewegen. Onze diabetes fysiotherapeut en diëtist bepalen samen met jou de haalbare doelen. Het programma wordt aangepast aan jouw mogelijkheden en capaciteiten om actief te gaan bewegen. Met een aanvullend programma gaan wij je ook stimuleren om buiten de contactmomenten in de fysiotherapiepraktijk actief te blijven. Samen met onze fysiotherapeut en diëtist wordt gezocht naar oplossingen en worden de juiste acties ondernomen om voor jou een actieve leefstijl te garanderen en te handhaven.

Is dit diabetes revalidatieprogramma iets voor mij?

Heb je Diabetes Mellitis type ll en bent je ouder dan 18 jaar? Bent je gemotiveerd om te gaan bewegen en voldoe je niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen*? Dan is dit diabetesprogramma iets voor jou. Je kunt deelnemen aan ons diabetesprogramma na verwijzing door jouw huisarts, praktijkondersteuner of de diabetesverpleegkundige.

*De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NBBG) is om, tenminste vijf dagen per week, 30 minuten per dag matig intensief te bewegen. Om te voldoen aan de Fitheidsnorm is het nodig om drie maal per week tenminste 20 minuten intensief te bewegen. Bij de Combinorm voldoet men aan de NNGB, de Fitheidsnorm of aan beide.

Wordt diabetes revalidatie vergoed?

Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de 12 consulten bij de fysiotherapeut vergoed uit jouw aanvullende verzekering. De 5 consulten bij de diëtist worden vergoed uit de ketenzorg. Je kunt vooraf met de fysiotherapeut of diëtist overleggen of het programma in jouw geval vergoed wordt. Wij helpen je graag verder!

Diabetes Fysiotherapeut

Diabetes Fysiotherapeut

Nikki Gerritsen

Dietiste

Sarina Brummel

Dietiste

Meer weten diabetes revalidatie?

Je kan met of zonder verwijzing van je arts een afspraak maken. Bel ons maandag t/m vrijdag van 08:00 - 16:00 uur of gebruik ons afsprakenformulier. Wij bellen je altijd voor een bevestiging van je afspraak.

Afspraak afzeggen

Heb je een afspraak gemaakt maar ben je toch verhinderd? Dan willen wij je vragen om je afspraak 24 uur van tevoren telefonisch af te zeggen om anderen ook snel te kunnen helpen. Lukt dit niet en heb je een geldige reden, dan brengen wij de gereserveerde tijd niet in rekening. Bel ons ma t/m vr van 08:00 - 16:00 uur.

Locatie